Koolhydraatarm Dieet

Wil jij afvallen? Dan heb je ongetwijfeld ontdekt dat het net bol van de diëten staat. Van shakes en poeders tot afslankpillen en calorieën of punten tellen. Ook het koolhydraatarm dieet met de bijbehorende recepten komt veelvuldig terug in de zoekresultaten. Het blijkt een populaire manier om af te vallen en dat vinden wij eigenlijk niet zo vreemd. Een koolhydraatarm dieet is namelijk (met een beetje creativiteit) heel veelzijdig, gezond (mits goed toegepast) én – ook niet onbelangrijk – bijzonder effectief. Wees echter kieskeurig, lang niet elk koolhydraatarm dieet is even gezond…

Koolhydraatarm dieet – hoe ga je te werk?

Allereerst even wat achtergrondinformatie die het geheel wat begrijpelijker maakt. Allereerst moet je weten dat het menselijk lichaam kan functioneren op 3 verschillende brandstoffen.

  1. Vetten: gezonde vetten (bijvoorbeeld uit rauwe noten, zaden, vette vis, avocado en olijfolie) zijn onmisbaar in een gezond voedingspatroon.
  2. Eiwitten: ook wel proteïnen genoemd zijn essentiële bouwstenen voor je lichaam
  3. Koolhydraten: (Goede) koolhydraten dienen als brandstof en bouwstof voor het lichaam en zorgen ervoor dat eiwitten en (spier)weefsel niet worden afgebroken. . Essentieel dus.

Koolhydraten is eigenlijk een verzamelnaam voor zetmeel en diverse suikers.  Er kan onderscheid worden gemaakt in complexe (langzame) koolhydraten en slechte (snelle) koolhydraten. Om te bepalen of de koolhydraten in een voedingsmiddel gezond zijn, moet worden gekeken naar de glycemische index (GI). Uit de GI  kun je opmaken hoe snel koolhydraten worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen. Hoe lager de index hoe beter. Voeding met complexe koolhydraten wordt langzamer opgenomen door het lichaam, wat zorgt voor een stabielere bloedsuikerspiegel. En dat is wat je wilt!

Snel koolhydraatarm dieet

koolhydraat arm dieet met momentum

In het kort: er zijn koolhydraten die je lichaam nodig heeft en koolhydraten die je beter meteen kunt schrappen. Het Momentum Lifestyle Programma is een 3-fasenplan, gebaseerd op dit gedachtegoed. Het bevat een koolhydraatarm dieet in fase 1, een iets minder koolhydraatarm dieet in fase 2 en een voedingspatroon met complexe koolhydraten in fase 3. Ingewikkeld? Helemaal niet. Stap voor stap bouwt Momentum toe naar fase 3, de levensfase, oftewel: de rest van je leven. Je wilt immers  niet alleen afvallen, maar vooral ook slank blijven. En gezond, laten we dat niet vergeten!

Om af te slanken is het raadzaam om koolhydraten gedurende een korte periode zoveel mogelijk te mijden. Slank blijven is echter een ander verhaal. Koolhydraten horen bij een gezond voedingspatroon, maar  – evenals bij vetten –  is het onderscheid tussen goede (langzame) en slechte (snelle) koolhydraten essentieel. In feite komt het neer op het volgende. Om snelle koolhydraten te vermijden, moet je voeding met een hoge GI (hoger dan 70) laten staan. Voeding met een lage GI (50 of minder) bevatten langzame koolhydraten, die heel goed passen in een gezond voedingspatroon.

Voorbeelden van snelle koolhydraten                          
Voorbeelden van goede koolhydraten
- aardappelen - havermout
- witte rijst - zilvervlies- en bruine rijst
- pasta - peulvruchten
- wit brood - quinoa
- mais - zoete aardappel
- frisdranken - fruit & groente
- junkfood - noten


 Uit bovenstaand overzicht valt op dat goede koolhydraten niet of nauwelijks bewerkt zijn, terwijl voor snelle koolhydraten juist het tegenovergestelde geldt.

Een koolhydraatarm dieet met Momentum

Het mooie van Momentum is dat het start met een koolhydraatarm dieet en langzaam toe werkt naar een voedingspatroon dat draait om gezonde vetten, eiwitten én complexe koolhydraten. Onze professionele coaches begeleiden je graag tijdens het volgen van het programma en wanneer je online bestelt, kun je eveneens telefonisch of per e-mail bij een coach terecht. Eenmaal in fase 3, wil je nooit meer anders!

Bestellen   Lees Meer   Vind Verkooppunt