Gezond Afvallen Tips

Gezond eten, regelmatig bewegen, voldoende slapen: we weten heel goed dat het essentieel is voor een stabiel gewicht en je algehele gezondheid en tóch is overgewicht nog altijd een groeiend probleem in dit deel van de wereld. Niet zo vreemd wellicht, want je moet vandaag de dag ook aardig wat weten om de juiste keuzes te maken. Suiker zit ‘verstopt’ in producten waarvan je het totaal niet verwacht (ja echt)  en het verschil tussen gezonde en ongezonde vetten blijkt nog altijd lastig. En dan zijn er nog de ‘trendkwesties’, zoals bijvoorbeeld superfood. Wel of niet gezond? Oftewel: gezond eten en gezond afvallen: waar begin je? Hier alvast wat tips!

Gezond afvallen. Waar begin je? Gezond afvallen tips

Een gezonde lifestyle blijkt in de praktijk voor veel mensen helemaal niet zo eenvoudig. Niet alleen is de alledaagse verleiding enorm groot, we krijgen ongemerkt ook steeds meer voeding binnen die ons lichaam helemaal niet nodig heeft. Bovendien staat het internet bol van de voedingstips en adviezen, de één niet tegenstrijdiger dan de ander. Het bos is door de bomen niet  meer te zien.  Je wilt dus gezond afvallen, maar hoe pak je dat aan? Moet je calorieën gaan tellen, jezelf afmatten in de sportschool, moet je vetten gaan mijden?

Gezond afvallen en een gezonde lifestyle begint bij het aanpassen van je eetpatroon, zo ver was je waarschijnlijk al. Maar hoe? Helaas gaat dit niet in een weekje tijd. Bovendien is het geheim is voor iedereen anders. Om gezond af te slanken en vervolgens slank te blijven is dus meer nodig dan een tijdelijk dieet. Ja helaas, mooier kunnen we het niet voor je maken. Echt, de wonderpil bestaat simpelweg niet. 

Op gewicht blijven

Wél kunnen we je handvatten geven om op gewicht te blijven. Momentum is een uitgebalanceerd lifestyle programma, gebaseerd op een 3 fasenplan en 2 voedingssupplementen, bij voorkeur onder begeleiding van een Momentum coach. In 3 fasen zal je niet alleen gezond afvallen, maar tevens leren wat een gezonde levensstijl inhoudt. Gezond afvallen én gezond blijven dus. Want eeuwig blijven jojo-en wordt niemand blij van… Momentum is dus geen wondermiddel, maar wél een forse stap naar een gezonde toekomst.

Hoe te werk?
Fase 1 (Dieetfase, 27 dagen) is gericht op gezond afvallen (verlies van ongezonde vetten), Fase 2 (Stabilisatiefase, 21 dagen) op het behoud van je nieuwe gewicht (en eventueel nog wat extra kilo’s verliezen) en Fase 3 op de rest van je leven. Geloof ons, eenmaal in fase 3, wil je niet meer anders. Zonder dat je het in de gaten hebt, is het een lifestyle geworden. Een way of life waar je je goed bij voelt. Waarbij je geen calorieën hoeft te tellen, niet urenlang het internet hoeft af te struinen naar hét geheim achter gezond afvallen om er vervolgens achter te komen dat iedereen iets anders roept en dat dat ene wondermiddel niet bestaat. Een lifestyle waarbij óók af en toe een wijntje hoort en waarbij je heus lekker uit eten kunt. Het moet immers leuk blijven en sleutelwoord van fase 3 luidt simpelweg: balans.

Als je goed hebt opgelet, zal je beseffen dat je al na 48 dagen in fase 3 bent aangekomen. Resultaat boeken met Momentum® gaat relatief snel. Bijkomend voordeel is bovendien dat je je tijdens het programma gezond en fit voelt, wat alleen maar extra motiveert. Kortom: een gezond begin van de rest van je leven!

10 Gezond afvallen tips

Je hebt net kunnen lezen hoe je een belangrijke stap richting een gezonde lifestyle kunt zetten. Hieronder alvast wat algemene gezond afvallen tips die perfect aansluiten bij een blijvend gezonde levensstijl, zoals Momentum fase 3

1. Vermijd transvetten
Al sinds 1978 adviseert de World Health Organisation (WHO) om transvetten van de markt te halen, maar nog altijd vind je dit ‘gif’ terug in veel te veel voeding. Transvetten zijn geharde plantaardige oliën zoals margarine (!!) en frituurvet. Transvet wordt o.a. gebruikt in de bereiding van koekjes, croissants, pizza en frituurproducten (chips, patat, kroketten, etc.). Fabrikanten werken graag met transvetten (ipv bijvoorbeeld boter) omdat het de houdbaarheid verlengt. Transvetten zijn echter bijzonder ongezond en een veroorzaker van overgewicht en vele (daaraan verwante) ziekten, zoals hart- en vaatziekten en diabetes 2.

2. Drink minimaal anderhalf tot twee liter water per dag
Water is noodzakelijk voor de opname van voedingsstoffen in de darmen, het regelen van de lichaamstemperatuur, het transporteren van afvalstoffen door het lichaam en het versnellen van je stofwisseling. Bovendien is water een goede natuurlijke hongerstiller. Het lichaam verbruikt dagelijks zo’n 2.5 liter water en dat moet aangevuld worden. Hydrateren gaat overigens ook via voeding (komkommer bijvoorbeeld, bevat 97% water).

3. Begin de dag met een groene groentesap
Vocht, vitaminen en mineralen zijn essentieel voor een soepele, stralende huid.  Als je daar ook nog eens een gezond poeder als tarwegras of chlorella aan toevoegt, heb je helemaal een powerstart! De chlorofyl in dergelijke poeders werkt zuiverend op je lichaam en hoe minder afvalstoffen, hoe beter. Bovendien werkt een groene groentesap bijzonder hydraterend.

Gezond eten4. Uitgebalanceerd voedingspatroon

Zorg ervoor dat je voeding voornamelijk bestaat uit groenten (met name bladgroenten), fruit (maximaal 2 stuks per dag), 2x per week vette vis (zalm, haring, makreel, etc), eieren, gras-gevoerd vlees, noten/pitten/zaden en natuurlijke vetten uit bijvoorbeeld extra vierge olijfolie, kokosolie, lijnzaadolie en avocado olie.

5. Mijd geen vet, maar kies voor gezonde vetten
Gezonde vetten horen bij een gezond eetpatroon. Zo is vette vis (wilde zalm, makreel, haring) een goede bron van omega 3, een essentieel vetzuur dat je lichaam niet zelf aanmaakt, maar wel nodig heeft!  Avocado is eveneens rijk aan omega 3 en zit bovendien vol vitaminen en mineralen. Daarnaast bevatten zaden en rauwe noten gezonde vetten, maar houd het wel bij een handje noten per dag. Ook leuk: eet roomboter (met mate) in plaats van margarine (transvet!).

6. Kies voor langzame koolhydraten in plaats van enkelvoudige koolhydraten
 Langzame (complexe) koolhydraten zitten o.a. in zoete aardappel, quinoa, havermout en peulvruchten.  Het verschil? Dat lees je hier

7. Drink zo min mogelijk suikers en kies bij voorkeur voor water 
Vermijd frisdranken (ook de light variant!), alcohol en eigenlijk liever ook fruitsappen. Kies voor water en leuk dit eventueel naar smaak op met citroen, limoen, munt, komkommer, gember, etc.

8. Zorg voor voldoende beweging
Krachttraining brengt de vetverbranding op gang, maar elke vorm van beweging is meegenomen. Pak de trap, laat de auto staan, trek de wandelschoenen aan, zoek de buitenlucht op, etc…

9. Zorg voor voldoende slaap
Essentieel als je wilt afvallen! Bij te weinig slaap, wordt je stofwisseling verstoord. Bovendien hebben onderzoekers ontdekt dat er bij te weinig slaap, minder leptine in je bloed zit en leptine zorgt er juist voor dat je je verzadigd voelt.

10. Mijd stress waar mogelijk!
Stressreductie is essentieel als je wilt afvallen. Door stress maakt je lichaam namelijk het hormoon cortisol aan en dat heeft een negatieve invloed op je gewicht.  Zo leidt cortisol tot de aanmaak van extra glucose, het stimuleert je eetlust en zorgt er bovendien voor dat het lichaam reserves uit je voeding opslaat. Er zijn veel onderzoeken naar stress, cortisol en gewichtstoename. 

Deze 10 Gezond Afvallen Tips bieden alvast een leuke houvast, maar een gezond voedingspatroon is niet even in een notendop samen te vatten. Heb je twijfel over je aanpak? Zoek contact met een professionele lifestyle coach. Geloof ons; het zal de beste beslissing zijn, die je in jaren hebt gemaakt. Een perfecte eerste stap naar een gezonde levensstijl. Tot slot, naast alle gezond afvallen tips, misschien wel de belangrijkste wijze raad: houd het leuk voor jezelf. De zogenaamde 80/20-regel (20% teugels laten vieren) is een heel mooi uitgangspunt!

Meer Momentum?

Bestel Momentum   Lees meer   Vind verkooppunt