Fase 1 - Dieetfase - Tips

Heb je alle boodschappen in huis? Dan is het nu tijd voor wat praktische tips

Drink minimaal anderhalf tot twee liter water per dag
Water is noodzakelijk voor de opname van voedingsstoffen in de darmen, het regelen van de lichaamstemperatuur, het transporteren van afvalstoffen door het lichaam en het versnellen van je stofwisseling. Bovendien is water een goede natuurlijke hongerstiller. Het lichaam verbruikt dagelijks zo’n 2.5 liter water en dat moet aangevuld worden. Hydrateren gaat overigens ook via voeding (komkommer bijvoorbeeld, bevat 97% water).

Een goede voorbereiding, is...
Smoesjes als geen mogelijkheid tot gezond lunchen op het werk, zijn éigenlijk niet meer van deze tijd. Mocht een gezonde soep opwarmen niet tot de mogelijkheden behoren, kun je altijd kiezen voor een salade. Natuurlijk begrijpen we dat niet elk kantoor zich leent voor het uitgebreid bereiden van een lunch, maar thuis voorbereiden en meenemen in een saladebox kan natuurlijk altijd. Maak extra porties de avond ervoor, een koud tartaartje kan immers ook heel lekker zijn. Heb je écht geen tijd over? Dan is een lunchbox wellicht ideaal. Het vergt misschien wat extra creativiteit, maar het is niet eens een maandje en als je er eenmaal aan gewend bent, wil je misschien nooit meer anders…  

Vetvrij bakken en braden
Tegenwoordig heb je de luxe dat je voor een gebakken eitje helemaal geen vet meer nodig hebt. Je hebt vetvrije baksprays, maar veel liever gebruiken we een keramische antiaanbakpan. De pannen van Greenpan bijvoorbeeld, hebben een keramische antiaanbaklaag die zorgt voor een optimale warmteverdeling, wat resulteert in goede bakresultaten, ook zónder gebruik van olie en/of boter. Dankzij keramische coating komen er bovendien – zelfs bij verhitting boven 260˚ - geen giftige stoffen vrij. En ze zijn ook nog verantwoord. Wat ons betreft de investering waard, al kun je natuurlijk ook gewoon voor een bakvel kiezen.

Drink af en toe een groene groentesap
Vocht, vitaminen en mineralen zijn essentieel voor een soepele, stralende huid.  Als je daar ook nog eens een gezond poeder als tarwegras of chlorella aan toevoegt, heb je helemaal een powerstart! De chlorofyl in dergelijke poeders werkt zuiverend op je lichaam en hoe minder afvalstoffen, hoe beter. Bovendien werkt een groene groentesap bijzonder hydraterend.

Breng je omgeving op de hoogte
Het lijkt onzinnig, maar in veel gevallen helpt het om je omgeving in te lichten over je doelstelling. Alle steun is welkom en als je eventuele verleidingen kan voorkomen, waarom niet?

Sharing is caring
We zouden kunnen zeggen, gedeelde smart is halve smart, maardat doet de dieetfase geen recht. Fase 1 biedt namelijk genoeg mogelijkheden om er iets moois van te maken. Wel raden we je aan om een afslankbuddy te zoeken. Het programma samen volgen is simpelweg leuker. Zo kun je elkaar motiveren, ervaringen uitwisselen, samen bewegen én er culinair echt iets van maken. Op onze facebookpagina kun je uiteraard ook ervaringen uitwisselen!

Zorg voor voldoende slaap
Essentieel als je wilt afvallen! Bij te weinig slaap, wordt je stofwisseling verstoord. Bovendien hebben onderzoekers ontdekt dat er bij te weinig slaap, minder leptine in je bloed zit en leptine zorgt er juist voor dat je je verzadigd voelt.

Mijd stress waar mogelijk!
Stressreductie is essentieel als je wilt afvallen. Door stress maakt je lichaam namelijk het hormoon cortisol aan en dat heeft een negatieve invloed op je gewicht.  Zo leidt cortisol tot de aanmaak van extra glucose, het stimuleert je eetlust en zorgt er bovendien voor dat het lichaam reserves uit je voeding opslaat. Er zijn veel onderzoeken naar stress, cortisol en gewichtstoename.

Zorg voor meerdere eetmomenten per dag
Je lichaam moet er aan wennen de opgeslagen suikers aan  te spreken, in plaats van suikers via voeding op te nemen. Je suikerspiegel kan daardoor lager zijn dan normaal, met hoofdpijn of duizeligheid als gevolg. Dit is eventueel te voorkomen door een evenwichtige verdeling van je eetmomenten. Helpt dit niet, neem dan een extra plakje rosbief, appel of soepstengel. Artisjok en citroenmelissethee kunnen daarnaast je lever helpen bij het afvoeren van de afvalstoffen


Breek het programma niet voortijdig af
Het is goed mogelijk dat je met Momentum® sneller dan verwacht je streefgewicht bereikt en dat is natuurlijk prachtig, maar geen reden om fase 1 voortijdig af te brekenHet gaat hier namelijk om een uitgebalanceerd programma. Wel kun je het dieet eventueel wat aanvullen, door bijvoorbeeld de porties iets groter te maken.

Lichaamsbeweging
Uitgebalanceerde lichaamsbeweging draagt bij aan het afslankproces, maar ook aan je gezondheid in het algemeen. Het beoefenen van sport zorgt allereerst voor een betere balans tussen vetverbranding en de opbouw van spierweefsel. Door regelmatig te bewegen verbetert bovendien je stofwisseling en worden antioxidanten in je lichaam gestimuleerd. Ook verhoogt lichamelijke inspanning het aantal én de functie van de mitochondriën ­ de kleine energiecentrales in je lichaamscellen ­ waardoor je meer calorieën verbrandt. Kortom: bewegen is een krachtig hulpmiddel bij het bereiken van je streefgewicht én het verbeteren van je welzijn. Afhankelijk van je conditie adviseren wij om minimaal vijf keer per week een half uur tot drie kwartier te bewegen, waarvan twee keer in de week anderhalf uur optimaal zou zijn. Niet gewend om veel te bewegen? Schrik niet en doe het op je eigen manier. Dagelijks een stuk met de hond wandelen, op de fiets naar je werk of de trap nemen kan al veel verschil maken. Ben je juist gewend om veel te sporten? Doe het dan tijdens de dieetfase iets rustiger aan en overleg waar nodig met je sportinstructeur.

terug