Meten en Wegen

Vanaf de allereerste dag van het programma moet je in je achterhoofd houden dat verlies in kilo’s niet allesbepalend is voor je eindresultaat. Integendeel. Wij raden daarom aan je bij het wegen te houden aan onderstaande tips, maar minstens even belangrijk: je waarden op te meten met de meegeleverde bodysizer. Maak je geen zorgen, al in de eerste week zal je merken dat je kleding losser gaat zitten!

Gouden regel bij wegenOmron weegschaal

De gouden regel bij wegen is dat je altijd op hetzelfde tijdstip zonder kleding op dezelfde weegschaal gaat staan. Liefst in de ochtend, voordat je iets eet of drinkt. Zo voorkom je dat je een vertekend beeld krijgt. Weeg je de eerste keer in de ochtend van dag 3, dus na de opbouwdagen. Een betrouwbare weegschaal is essentieel, maar dat spreekt voor zich. Tegenwoordig kun je op veel weegschalen niet alleen je gewicht aflezen, maar ook o.a. je vocht- en vetpercentage. Dat geeft vanzelfsprekend het meest realistische beeld van je voortgang. Er zijn diverse weegschalen die dergelijke resultaten weergeven, zoals de digitale weegschaal van OMRON.

Meten is weten

BodysizerEen effectieve manier om (letterlijk!) je voortgang te meten is de bodysizer. Waar het immers om gaat is dat je zichtbaar slanker wordt, oftewel: centimeters verliest. Om die voortgang goed te kunnen meten, levert Momentum een bodysizer (meetlint) mee met het programma. Wij raden aan om na de opbouwdagen, in de ochtend van dag 3, je waarden op te meten en op te schrijven. Niet het verlies in kilo’s, maar het verlies van vetmassa is bepalend voor je resultaat. Die waarden kun je bijvoorbeeld aflezen van de omron weegschaal.


Meten met de bodysizer gaat als volgt:

• Kijk aan welke kant het symbool voor vrouw of man zit en houd de juiste kant boven
• Leg het meetlint om je taille ­net boven je navel ­en zorg dat het niet te strak zit
• Lees de waarde af in centimeters (de onderste waarden zijn centimeters, de bovenste zijn inches)
• Doe hetzelfde met heupen, bovenbenen en bovenarmen
• Meet altijd op dezelfde plaats
• Noteer de waarden met de datum achterin het 3 Fasenplan boekje

Ideale waarden

Voor volwassen vrouwen ligt de ideale waarde bij een tailleomvang tussen de 68 en 80 cm. Tot 88 cm heb je nog geen verhoogd gezondheidsrisico, boven de 88 cm wel en is verantwoord afslanken essentieel om gezond en vitaal te blijven. Voor volwassen mannen ligt de ideale waarde tussen de 79 en 94 cm. Tot 102 cm heb je nog geen verhoogd gezondheidsrisico boven de 102 cm wel en is verantwoord afslanken essentieel om gezond en vitaal te blijven.

Terug