10 voordelen van water drinken / hydrateren

Dat water drinken goed voor je is, zal ongetwijfeld geen nieuws voor je zijn. Water kent niet alleen vele gezondheids- én schoonheidsvoordelen (jawel, water drinken is o.a. Aardbeien water

heel goed voor je huid en haar), het helpt ook afvalstoffen af te voeren en vermindert bovendien je hongergevoel. Extra belangrijk als je wilt afvallen dus! Voor wat extra motivatie, hebben we de 10 belangrijkste voordelen van water drinken even voor je op een rijtje gezet.

1. Water zorgt voor optimale werking van je lichaam

Ons lichaam bestaat voor het grootste deel uit water, gemiddeld zelfs zo’n 60 tot 70%. Een deel daarvan zit in ons bloed, maar het andere deel is nodig voor de werking van spieren, organen en botten. Een tekort aan water, kan er dus voor zorgen dat je lichaam niet optimaal functioneert.

2. Water is brandstof voor je lichaam

Een inkopper, maar water is een onmisbare stof voor je lichaam. Zonder eten kunnen we het best even volhouden, maar zonder water overleef je hooguit 4 dagen. 3. Water helpt uitdroging voorkomen Klinkt logisch, maar het gebeurt sneller dan je denkt. Eigenlijk zou je moeten voorkomen dat je écht dorst krijgt, want dorst is een teken dat je lichaam licht begint uit te drogen. Een uitdroging van ‘maar’ 2% kan al zorgen voor een energieverlies tot 20%. Uitdroging kan de oorzaak zijn van o.a. duizeligheid, misselijkheid, vermoeidheid en droge mond en/of huid. Drink dus gedurende de dag voldoende water! Maar… geen man overboord als je soms even flink dorst hebt, zolang je het daarna goed aanvult. De dorstprikkel zorgt ervoor dat je cellen weer even op “scherp” worden gezet. Dit noemen we de “hormetische prikkel”. Niet te vaak doen, maar af en toe heeft best gezondheidsvoordelen.

4. Water voor een stralende huid

Wist je dat het menselijk lichaam voornamelijk uit water bestaat? Dat maakt je huid dus ook meteen afhankelijk van water. Je grootste orgaan is immers je huid en als die gedhydrateerd is, zijn rimpels en fijne lijntjes beter zichtbaar. Begin de dag dan ook altijd met minimaal één groot glas water, want ’s nachts droog je het meest uit. Als je vaak een droge huid hebt, ga dan ook eens na of je wel voldoende drinkt. Crèmes kunnen een hoop goedmaken, maar het beste is om te zorgen dat je van binnenuit goed voor je huid zorgt. Water drinken zuivert bovendien de huid, omdat de gifstoffen makkelijker je lichaam kunnen verlaten.

5. Water drinken heeft een detoxerende werking

Als het gaat om het afvoeren van afvalstoffen uit je lichaam, heeft water drinken een belangrijke functie. Dat geldt zeker ook voor toxische stoffen, oftewel lichaamsvreemde stoffen die geen enkele bijdrage leveren aan een goede gezondheid. Denk bijvoorbeeld aan zware metalen, pesticiden, nicotine en alcohol. Vooral als je aan het afvallen bent, is water drinken een must, omdat in lichaamsvet veel toxische stoffen zijn opgeslagen. Dat is vaak ook de oorzaak van hoofdpijn tijdens de eerste dagen van een dieet. Afvalstoffen moeten je lichaam verlaten en water drinken helpt je nieren om meer afvalstoffen uit je bloed te filteren en af te voeren via je urine. Maak het daarentegen niet te gek, maar reken op 30 ml vocht per kg lichaamsgewicht per dag.

6. Water drinken stimuleert de bloedsomloop

Voldoende water drinken, zorgt ervoor de je bloed beter door je lichaam stroomt. Hierdoor is je lichaam beter in staat om voedingsstoffen en afvalstoffen te transporteren. “Vochtarm bloed”, kan klachten als vermoeidheid en hoofdpijn veroorzaken.

7. Water drinken kan helpen tegen hoofdpijn

Mensen grijpen bij hoofdpijn al snel naar een paracetamol of ibuprofen, terwijl het probleem soms simpelweg te verhelpen is met voldoende vochtinname. Vochttekort is dus ook de belangrijkste oorzaak van een kater. Alcohol onttrekt vocht aan je lichaam, wat een flinke kater tot gevolg kan hebben. Flink water drinken, kan daarbij helpen!

8. Water gaat hongergevoel tegen

Wanneer je voldoende vocht tot je neemt, krijg je een verzadigd gevoel en daarmee ga je dus hongergevoel tegen. Vocht krijg je binnen via groenten en fruit, maar uiteraard ook door simpelweg voldoende water te drinken. Tijdens het afvallen is het aan te raden om 30 ml vocht per kilo lichaamsgewicht per dag te drinken. Naast het gevoel van verzadiging, verwarren we dorst ook vaak met honger. Soms heb je dus gewoon dorst i.p.v. honger, maar is je lichaam de interpretatie van deze prikkel verleerd. Tijd om deze opnieuw aan te leren dus!

9. Water kan verzuring tegengaan

Je lichaam is altijd op zoek naar een goede balans tussen zuren en niet-zuren. De zuurtegraad – ook wel aangeduid als pH-waarde – is niet in alle delen van je lichaam hetzelfde. Je maag is bijvoorbeeld ‘zuurder’ dan je darmen. Het is belangrijk om je pH-waardes zo stabiel mogelijk te houden en water, groenten en fruit helpen daarbij (mede dankzij de aanwezigheid van mineralen als calcium, magnesium, natrium en kalium).

10. Water drinken bevordert je stoelgang

Water zorgt ervoor dat je systeem goed werkt en helpt zo ook beter te verteren. Het voorkomt ook constipatie. Waarom? Omdat voldoende vezels dé basis is van een goede stoelgang en niet oplosbare vezels simpelweg niet zonder vocht kunnen. Deze vezels zitten o.a. in volkorenproducten, havermout, knollen, wortelen en noten. Die vezels hebben vocht nodig om uit te zetten. Te weinig water drinken, werkt averechts bij het eten van voldoende vezels en kan zelfs verstopping veroorzaken. Minimaal 30 ml vocht per kg lichaamsgewicht per dag in combinatie met vezelrijk eten in de vorm van groenten (bv. knollen, wortelen, zoete aardappel) en noten zou ideaal zijn.